День Святого Духа – особенности службы, народные традиции и обычаи праздника. Духов день Задостойник праздника Святой Троицы

Всемогущий Владыко, премудрый и всеблагий Господи, светоначальнаго Сына Пребезначальный Родителю, и Животворящаго Духа Твоего вечный и присносущный Самоизводителю, Егоже величество неизчетно, слава несказанна, и милость безмерна, благодарим Тя, яко воззвал еси нас от небытия и почтил еси драгоценным образом Твоим, яко даровал еси нам недостойным не точию познавати и любити Тя, но еже сладостнейше есть, и Отцем своим нарицати Тя.

Благодарим Тя, Боже милосердия и щедрот, яко преступивших заповедь Твою не оставил еси нас посреди греха и сени смертныя, но благоволил еси Единороднаго Твоего Сына, Имже и веки сотворены суть, послати на землю нашего ради спасения, да вочеловечением Его и страшными страданьми мучительства диаволя и тли смертныя свободимся. Благодарим Тя, Боже любве и сил, яко, по вознесении на небо дражайшаго Спасителя нашего, умолен быв Крестом Его, низпослал еси и Духа Твоего Пресвятаго на избранные Его ученики и апостолы, да, силою богодухновенныя проповеди их, озарят весь мир нетленным светом Евангелия Христова.

Сам убо, Человеколюбивый Владыко, услыши ныне смиренную молитву недостойных чад Твоих, да якоже создал еси нас за едину Твою благость, искупил еси ны за едино благоутробие Твое, тако и спасеши нас по единому безприкладному милосердию Твоему: зане от дел наших ниже следа спасения имамы, но чаяние праведныя мести и отлучения от пресветлаго лица Твоего: аще бо и о едином праздном глаголе взыскано будет в день Суда и испытания, о неизчетных наших беззакониях, имиже согрешихом пред Тобою, кий, бедные, имамы воздати ответ; сего ради весьма от дел наших отчаявшеся оправдания, к Твоей единей, всяк ум и всяко слово превосходящей, прибегаем благости, юже, аки твердое основание надежды имуще, молим Тя: согрешихом, очисти, Господи!

Беззаконновахом, прости, Владыко! Прогневахом Тя, примирися, Долготерпеливе! И сохрани прочее ум, совесть и сердце наше от скверн мирских, избави и спаси ны от многомятежныя бури страстей и грехопадений, вольных же и невольных, ведомых и неведомых, и в тихое управи пристанище веры, любви и упования жизни вечныя.

Помяни нас в милости Твоей, Господи, даруй нам вся, яже ко спасению, прошения, паче же чистое и безгрешное житие; сподоби нас любити Тя, и боятися от всего сердца нашего, и творити во всем волю Твою святую, молитвами Пречистыя Владычицы нашея Богородицы и всех святых Твоих, яко Благ и Человеколюбец Бог еси, и Тебе славу и благодарение и поклонение возсылаем, со Единородным Твоим Сыном, и со Пресвятым и Благим и Животворящим Твоим Духом, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

МОЛИТВА К БОГУ СЫНУ

Единородно Сыне и Слове Божий, изволивый нашего ради спасения воплотитися и смерть претерпети, ныне же, и с Пречистою Плотию Твоею, на небесех на Престоле со Отцем седяй, и всем миром уп-равляяй, не забуди милосердием Твоим нас, долу сущих и многими напастьми и скорбьми искушаемых, иже аще и весьма нечисти и недостойни есмы, но в Тебе, Спасителя и Господа нашего, веруем и иного Ходатая и надежды спасения не вемы.

Подаждь, о Искупителю всеблагий, да памятуем выну, коликих мучений души и Тела Твоего потребно бяше, во еже удовлити за грехи наши вечной правде Отца Твоего, и како даже до ада со Креста низшел еси пречистою душею Твоею, да нас власти и мучительства адова свободиши: памятуя же о сем, да блюдемся от страстей и грехов, бывших виною лютых страданий и смерти Твоея, и да любим правду и добродетель, еже всякаго дара Тебе в нас приятнейше есть. Яко искушенный по всяческим, сам веси, о Всеблагий, коль велика есть немощь духа и плоти нашея, а враг наш силен и злохитр, яко лев рыкая ходит, иский кого поглотити: не остави убо нас Своею всесильною помощию, и буди с нами выну, храня и покрывая, наставляя и укрепляя, радуя и веселя дух наш.

Мы же, на лоно любве и милосердия Твоего повергающеся, весь живот наш, временный и вечный, Тебе предаем, нашему Владыце, Искупителю и Господу, моля из глубины души, да, имиже веси судьбами, сотвориши нам прейти безбедно мрачную жития сего земнаго юдоль, и достигнута Богокраснаго чертога Твоего, его же обещал еси уготовати всем, верующим во имя Твое, и последующим Божественным стопам Твоим. Аминь.

МОЛИТВА СВЯТОМУ ДУХУ

Утешителю всеблагий, Душе истины, от Отца предвечно исходяй и в Сыне выну почиваяй, независтный Источниче дарований Божественных, разделяя их коемуждо, якоже хощеши, Им же и мы недостойнии освятихомся и назнаменани есмы в день крещения нашего!

Призри на молитву раб Своих, прииди к нам, вселися в ны, и очисти душы наша, да будем уготовани в жилище Пресвятыя Троицы. Ей, о Всеблагий, не возгнушайся нашея нечистоты и ран греховных, но исцели я всеврачующим помазанием Твоим.
Просвети наш ум, да разумеем суету мира и яже в мире, оживи нашу совесть, да неумолчно возвещает нам, яже подобает творити и яже отметати, исправи и обнови сердце, да не источает прочее день и нощь помышлений злых и желаний неподобных, укроти плоть и угаси росоносным дыханием Твоим пламень страстей, имже помрачается в нас драгоценный образ Божий.

Духа праздности, уныния, любоначалия и празднословия отжени от нас, подаждь же нам духа любви и терпения, духа кротости и смирения, духа чистоты и правды, да, исправив разслабленныя сердца и колена, неленостно течем по пути заповедей святых, и тако, избегая всякаго греха и исполняя всяку правду, сподобимся улучити кончину мирну и непостыдну, внити в Иерусалим Небесный и тамо поклонятися Тебе, купно со Отцем и Сыном, поя во веки веков: Троице Святая, слава Тебе!

МОЛИТВА ПРЕСВЯТОЙ ТРОИЦЕ

Пресвятая Троице, помилуй нас; Господи, очисти грехи наша; Владыко, прости беззакония наша; Святый, посети и исцели немощи наша, имене Твоего ради..

МОЛИТВА ПРЕСВЯТОЙ ТРОИЦЕ

Пресвятая Троице, единосущная Державо, всех благих Вина, что воздадим Тебе за вся, яже воздала еси нам грешным и недостойным прежде, неже на свет произыдохом, за вся, яже воздаеши коемуждо нас по вся дни, и яже уготовала еси всем нам в веце грядущем!

Подобаше убо, за толикия благодеяния и щедроты, благодарити Тя не словесы точию, но паче делы, храняще и исполняюще заповеди Твоя: мы же, отрастем нашым и злым обычаем внемше, в безчисленныя от юности низвергохомся грехи и беззакония. Сего ради, яко нечистым и оскверненным, не точию пред Трисвятое лице Твое безстудно явитися, но ниже имени Твоего Пресвятаго изрещи довлеяше нам, аще бы не Ты Сама благоизволила, во отраду нашу, возвестити, яко чистыя и праведныя любя, и грешники кающияся милуеши и благоутробне при-емлеши.

Призри убо, о Пребожественная Троице, с высоты Святыя Славы Твоея на нас, многогрешных, и благое произволение наше, вместо благих дел, прииими; и подаждь нам духа истиннаго покаяния, да возненавидевше всякий грех, в чистоте и правде, до конца дней наших поживем, творяще пресвятую волю Твою и славяще чистыми помыслы и благими деяньми сладчайшее и великолепое имя Твое. Аминь.

АКАФИСТ СВЯТОЙ ТРОИЦЕ

Кондак 1

Икос 1








Кондак 2

Видев Тя Исаиа на Престоле высоце и превознесенне, глаголаше: о окаянный аз, яко человек сый и нечисты устне имый, и Господа Саваофа видех очима моима! Егда же угль горящий, носимый от Ангела, прикоснуся устом его, чисте восхваляше Тебе Отца, и Сына, и Святаго Духа, Единаго Бога. Попали убо, о Пресвятая Троице, огнем Божества Твоего терние и наших многих беззаконий, да чистым сердцем возопием Тебе: Аллилуиа!

Икос 2

Разум неуразуменный разумети ищя великий во пророцех Моисей, глаголаше: яви мне лице Твое, да разумно вижду Тя! Ты же к нему: задняя Моя узриши, лице же Мое не явится тебе: не бо узрит человек лице Мое и жив будет. Нам же, аще и недостойным, благоволил еси явити Себе в лице Единороднаго Сына Твоего: темже благодарне вопием:
Свят, Свят, Свят еси Господи Боже наш, Серафимов пламен-ногорящая любы и Херувимов выну светящая премудросте!
Свят еси Господи Боже наш, Небесных Престолов превышний Царю и премирных Господствий всеистинный Господи!
Свят еси Господи Боже наш, Вышних Сил непобедимая Крепосте и Горних Властей всемогущий Властителю!
Свят еси Господи Боже наш, Архангелов всерадостное благовестие и Ангелов неумолкающая проповедь!
Свят еси Господи Боже наш, разумных Начал верховное Всеначало, и всех прочих небесных чинов державный повелителю;
Свят еси Господи Боже наш, Един имеяй безсмертие и живый во Свете Неприступней, со избранными же Твоими, яко со други, лицем к лицу беседуяй!

Кондак 3

Силою неизреченнаго могущества Твоего вся содержиши, Словом неизследимыя Премудрости Твоея вся строиши, Духом уст Твоих вся живиши и радуеши, о Трисолнечне Вседетелю! Измерил еси небо дланию и землю пядию, носиши и питаеши всю тварь, вся по имени призываеши, и несть могий утаитися властительныя десницы и взора Твоего: сего ради со всеми вышними и нижними силами, со умилением припадающе, зовем Ти: Аллилуиа!

Икос 3

Имеяй всякое создание работно повелению Твоему, всюду являеши следы Промысла и неизчетных совершенств Твоих: темже невидимая Твоя и присносущную Силу и Божество, твореньми помышляема, видяще, со удивлением и радостию зовем:
Свят, Свят, Свят еси Господи Боже наш, властительный Содетелю видимых и невидимых, и любвеобильный Строителю настоящих и грядущих!
Свят еси Господи Боже наш, от четырех стихий составивый тварь и четырьми времены круг лета венчавый!
Свят еси Господи Боже наш, повелевый солнцу светити во дни, и луне со звездами просвещати нощь!
Свят еси Господи Боже наш, изводяй ветры от сокровищ, одеваяй небо облаки, и посылаяй дождь и росу в прохлаждение зноя! Свят еси Господи Боже наш, препоясуяй холмы радостию и долы веселием, украшаяй крины сельныя и венчаяй поля класами! Свят еси Господи Боже наш, посылаяй пищу птенцем врановым, напаяяй вся звери сельныя, и полагаяй щедроты Своя на всех делех Своих!
Свят, Свят, Свят еси Господи Боже наш, помилуй ны, падшее создание Твое, имене ради святаго Твоего!

Кондак 4

Бурю внутрь имея душепагубныя ереси, вторый Иуда, Арий безумный, отвержеся Тебе Сына Божия, Единаго от Пребожественныя Троицы быти; мы же аще и ино лице Отчее, ино Сыновнее, ино Святаго Духа глаголем: но Отчее, Сыновнее и Святаго Духа Едино Божество, равну силу, соприсносущно величество, сердцем и устны исповедуем, и яко Трисолнечным светом в купели крещения озареннии, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, Единому Богу покланяемся, зовуще: Аллилуиа!

Икос 4

Слышавше пастырие и учителие Святыя Церкви Ария, яко лютаго зверя, вторгшася в словесное Христово стадо, и восхищающа овцы от истиннаго исповедания православныя веры, сошедшеся в Никеи на соборе, Бога, а не тварь, Христа исповедаша, и равна Отцу Сына и Святаго Духа чтуще, громогласне возгласиша:
Свят, Свят, Свят еси Господи Боже наш, Боже Отче, Боже Сыне, Боже Душе Святый, Единый Истинный Боже, а не три бози!
Свят еси Господи Боже наш, несозданный Отче, несозданный Сыне, несозданный Душе Святый, Едине вкупе несозданне, а не три особь несозданны!
Свят еси Господи Боже наш, Отец раждаяй предвечно Сына, Сын раждаемый безлетно от Отца, Дух Святый из Него же от век происходяй, но не раждаяся!
Свят еси Господи Боже наш, Отец, воззвавый нас от небытия, Сын, искупивый нас падших Крестом Своим, Дух Святый, освящаяй и животворяй всех Своею благодатию!
Свят еси Господи Боже наш, в духе, душе и теле нашем трехчастную скинию на вселение Свое основати благоволивый, и всеконечне грехом разрушитися ей в нас не попустивый!
Свят еси Господи Боже наш, знамение Триипостаснаго Существа Своего на всех делех рук Своих, в мире видимом и невидимом, положивый!
Свят, Свят, Свят еси Господи Боже наш, помилуй ны, падшее создание Твое, имене ради святаго Твоего!

Кондак 5

Пребезначальная и Вседетельная Троице, создав нас по образу и по подобию Твоему, заповедала еси творити угодная пред Тобою: мы же, окаяннии, злую волю нашу возлюбивше, обеты крещения отвергохом, образ Твой помрачихом; ныне же паки к Тебе прибегаем и молимся, подаждь нам благодать Твою, исхити нас из руки враг, видимых и невидимых, и спаси ны, имиже веси судьбами, да во веки веков зовем Тебе: Аллилуиа!

Икос 5

Видя разум превосходящая совершенства Твоя и неизреченная благодеяния к бедным сынам Адамлим (в Тя бо, Триединаго Бога истинно веруяй, мертвый духом оживляется, оскверненный совестию очищается, погибший спасается), благодарным умом, благодарным сердцем, благодарными усты, от Тебе созданными, преклоньше колена, глаголем:
Свят, Свят, Свят еси Господи Боже наш, в Триипостасном Совете Твоем положивый сотворити человека, и в тело его, от персти взятое, дыхание жизней из уст Твоих вдохнувый!
Свят еси Господи Боже наш, образом и подобием Твоим в лице Адама всех нас почтый, и рая сладости наследники учинивый! Свят еси Господи Боже наш, разумом превыше всего видимаго вознесый нас, и тварь всю дольнюю под нозе наши покоривый! Свят еси Господи Боже наш, древо жизни в пищу нам даровавый и даром безсмертия ны обогативый!
Свят еси Господи Боже наш, преслушавших заповедь прародителей наших и по грехопадении не оставивый, но на уповании спасения прямо Едема вселивый!
Свят еси Господи Боже наш, изведый и нас из чрева матере нашея и благодатию Евангелия, по рождении, освятивый!
Свят, Свят, Свят еси Господи Боже наш, помилуй ны, падшее создание Твое, имене ради Святаго Твоего!

Кондак 6

Проповедник правды и ревнитель Святаго имени Твоего, Илиа досточудный, воззван от Ангела, ста в горе Хориве: бысть же дух крепок, низлагаяй горы, бысть трус велий и огнь палящ, но не в сих Тя виде, и по огни глас хлада тонка, и тамо Господь; покрыв убо лице милотию, с веселием и страхом взываше: Аллилуиа!

Икос 6

Возсиял еси в просвещение всему миру сияние Трисветлаго Божества Твоего, отгнал еси вся идольская заблуждения, Триипостасный Боже и Господи; весь же род человеческий от долгия тмы язычества в чудный свет Евангелия привел еси, имже озареннии, славим вседержавный Промысл Твой о нас, зовуще:
Свят, Свят, Свят еси Господи Боже наш, до конца растленную грехом тварь водами потопными потребивый и в лице Ноя обновивый весь род человечь!
Свят еси Господи Боже наш, отлучивый отца верующих Авраама от смешения язык и в потомстве его истинную Церковь основавый!
Свят еси Господи Боже наш, изведый люди Своя из Египта, препитавый их манною в пустыне и введый в землю, кипящую медом и млеком!
Свят еси Господи Боже наш, воздвигий Давида, исполнивый Духом Своим пророки и теми среди Израиля веру в обетованнаго Искупителя сохранивый!
Свят еси Господи Боже наш, пленом Вавилонским согрешшыя люди Своя наказавый и, по скончании его, паки Иерусалиму возградитися повелевый!
Свят еси Господи Боже наш, Маккавеи в вере и преданиих отеческих непоколебимыми до смерти показавый, и Церковь подзаконную, яко невесту, до пришествия возлюбленнаго Жениха, целу соблюдый!
Свят, Свят, Свят еси Господи Боже наш, помилуй ны, падшее создание Твое, имене ради Святаго Твоего!

Кондак 7

Хотя проявити величие любве и милосердия Твоего к падшему роду человеческому, егда прииде кончина лета, послал еси Единороднаго Сына Твоего, раждаема от Жены, бываема под законом, да подза-конныя искупит, Иже, пожив на земли яко человек и искупив ны Крестом Своим, вознесеся на небо, отнюдуже, исполняяй обетование, низпосла нам Пресвятаго Духа Своего, да зовем вси: Аллилуиа!

Икос 7

Дивное воистинну и новое показал еси чудо, дивный в высоких, Господи, егда по низпослании Пресвятаго Духа на избранныя ученики и апостолы, извел еси их на проповедь всему миру, да возвестят великое имя Пресвятыя Троицы и пленят вся языки в послушание веры: тем же, чудящеся силе и действию богодухновенных словес их, с радостию зовем:
Свят, Свят, Свят еси Господи Боже наш, избравый немощная, худородная и буия мира, да посрамят крепкия, славныя и премудрыя!
Свят еси Господи Боже наш, воодушевивый безчисленныя сонмы мучеников, да тмами мучений и смертей запечатлеют истину Евангелия и силу благодати Христовой!
Свят еси Господи Боже наш, сердце равноапостольнаго Константина знамением Креста преклонивый, и тем конец лютым гонением на христиан положивый!
Свят еси Господи Боже наш, седмию Вселенскими Соборы богоносных отец, яко седмию столпы, Церковь оградивши и еретическим треволнением неприступну сотворивый!
Свят еси Господи Боже наш, богомудрым учителем и великим подвижником благочестия, яко пресветлым звездам на тверди Церкви, возсияти даровавый!
Свят еси Господи Боже наш, и владыку земли Российския Владимира к свету истинныя веры наставивый, и тем всю страну нашу от прелести многобожия свободивый!
Свят, Свят, Свят еси Господи Боже наш, помилуй ны, падшее создание Твое, имене ради Святаго Твоего!

Кондак 8

Странно и чудно у дуба Мамврийска узрев Тя Авраам во образе триех мужей, аки к единому беседоваше, глаголя: Господи, аще обретох благодать пред Тобою, не мини раба Твоего! Трием убо, в Триех явльшихся ему Лицах, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, Единому же в существе Богу, до земли поклонися, зовый: Аллилуиа!

Икос 8

Весь еси везде и всегда, не точию могуществом неизчетныя силы Твоея, но и богатством вседетельнaro промышления Твоего о всяцем создании Твоем: нам же, якоже рече Сын Твой, и власи главнии вси изочтени суть у Тебе, да ни един из них падет без воли Твоея: темже, уповающе на Промысл Твой, со дерзновением и любовию зовем:
Свят, Свят, Свят еси Господи Боже наш, благоволивый всему роду человеческому разделитися на племена и языки, и коемуждо их место и время жительства указавый!
Свят еси Господи Боже наш, Имже царие царствуют и сильнии пишут правду, соблюдаяй избранных Своих, яко зеницу ока!
Свят еси Господи Боже наш, от Негоже исходит всяка премудрость и разум, всяка крепость и сила, всяко здравие и лепота!
Свят еси Господи Боже наш, наводяй и отъемляй брани, венчаяй победою правое оружие, нeправое же, посреде самых побед, предопределяяй к сокрушению!
Свят еси Господи Боже наш, даяй знамения на небеси и на земли, посылаяй огнь, язву и глад на люди, да не до конца заблудят от путей Твоих!
Свят еси Господи Боже наш, возносяй смиренныя от земли, еже посадити со князи людей Своих, и низлагаяй гордыя, яко не обрестися месту их!
Свят, Свят, Свят еси Господи Боже наш, помилуй ны, падшее создание Твое, имене ради Святаго Твоего!

Кондак 9

Всякое естество, горе и низу, непрестанно славит Тя, предвечнаго Творца и Бога: на небеси едини, Свят, Свят, Свят, день и нощь взывают, дружин же венцы своя к подножию ног Твоих полагают: на земли же со всею тварию мы, яко украшеннии образом присносущныя Твоея славы, к Тебе молимся и от Тебе великия и богатыя милости чаем, зовуще: Аллилуиа!

Икос 9

Ветия многовещанныя, аще и много труждаются мыслию во испытании, о Таинстве Пресвятыя Троицы, но не могут разумети, како естеством Един есть Бог, в Триех же совершенных Лицех: мы же веруем точию сему и исповедуем, какоже, не испытуем, и неизчетная благодеяния к нам коегождо из Триех Божественных Лиц добре ведуще, с верою и благодарением зовем:
Свят, Свят, Свят еси Господи Боже наш, праведным судом Твоим всем нам в землю, от неяже взяты есмы, возвратитися, и паки в день воскресения из нея востати положивый!
Свят еси Господи Боже наш, солнцу, луне и звездам некогда померкнути, земле и всему, еже на ней, огнем преобразится предопределивый, да вместо их явится небо ново и земля нова, в нихже правда живет!
Свят еси Господи Боже наш, уставивый день, воньже предстанут на суд вся племена и языцы, да восприимет кийждо по делом своим!
Свят еси Господи Боже наш, имеяй в день воздаяния реши праведным: приидите благословеннии Отца Моего, и наследуйте Царствие, уготованное вам от сложения мира!
Свят еси Господи Боже наш, от Него же нераскаяннии грешницы услышат тогда со страхом: отъидите от Мене проклятии во огнь вечный, уготованный диаволу и аггелом его!
Свят еси Господи Боже наш, обещавый Церковь Свою до конца мира непоколебиму соблюсти, во еже неодоленней быти ей и от врат адовых!
Свят, Свят, Свят еси Господи Боже наш, помилуй ны, падшее создание Твое, имене ради Святаго Твоего!

Кондак 10

Спасти хотя мир, явилася еси на Иорданстей реце, Пресвятая и Пребожественная Троице: Отец во гласе с неба, свидетельствуяй о возлюбленнем Сыне, Сын во образе человечестем, приемляй Крещение от раба, Дух Святый, сходяй на Крещаемаго в виде голубине: темже во имя Единаго Бога, в Три же Лица, Отца, Сына и Святаго Духа, научихомся просвещати Крещением всякаго грядущаго в мир человека, зовуще: Аллилуиа!

Икос 10

Царю Превечный, сияяй солнце Свое на благия и злыя, праведныя любяй, грешныя же милуяй, скверну душевную и телесную нашу омый, обитель Свою в нас, аще и недостойных рабех Твоих, сотворити благоволи, потреби нечистая наша помышления, изглади неподобная деяния, направи язык глаголати благоугодная пред Тобою, да чистым сердцем и устны со умилением зовем:
Свят, Свят, Свят еси Господи Боже наш, о Немже апостольский лик яве глаголет, к Нему же пророческий собор выну взирает! Свят еси Господи Боже наш, Его же полк мученический боголепно исповедует, и преподобных воинство Пресвятое имя славословит!
Свят еси Господи Боже наш, о Нем же пустынников множество присно воздыхает, от Него же постников подвиги венчаются! Свят еси Господи Боже наш, Ему же святители и пастыри благодарственное приносят пение, Имже вселенстии учители во спасение наше богомудрствуют!
Свят еси Господи Боже наш, приими мольбу о нас и предстательство всех святых, паче же простирающую к Тебе о нас руце Своя, Деву Пречистую!
Свят еси Господи Боже наш, огради нас святыми Твоими Ангелы, и отжени от нас духов злобы поднебесных!
Свят, Свят, Свят еси Господи Боже наш, помилуй ны, падшее создание Твое, имене ради Святаго Твоего!

Кондак 11

Пение всякое изнемогает, тщащееся принести должное благодарение Тебе о всех и за вся, в Троице славимому Богу: не обретается бо ни разума, могуща сраспростретися мыслию ко множеству щедрот Твоих на нас, ни слова, во еже достойне изрещи я: обаче за вся, нами видимая и нам подаемая, буди Тебе, Пресвятая Троице, благодарение от нас, честь и слава, яковы же Ты Сама Твоего величества достойны и Тебе угодны веси: мы же, покланяющеся Тебе, со смирением и любовию зовем: Аллилуиа!

Икос 11

Яко светоподательна Тя во обетованиих Твоих светильника, сущым нам во тме неведения о будущем жребии нашем явльшася, благодарне исповедующе и поне единаго из блаженств, Единородным Сыном Твоим возвещенных, улучити желающе, всеумильно с верою вопием:
Свят, Свят, Свят еси Господи Боже наш, уготовавый избранным Своим блага, ихже око не виде, ухо не слыша, и яже на сердце человеку не взыдоша!
Свят еси Господи Боже наш, Его же вси чистии сердцем узрят, якоже есть, и познают, якоже от Него сами познани суть!
Свят еси Господи Боже наш, в Немже вси алчущии и жаждущии правды обретут, николиже оскудевающее насыщение!
Свят еси Господи Боже наш, от Него же миротворцы, яко подражатели вся умиротворившаго Единороднаго Сына Твоего, возлюбленными сынами нарекутся!
Свят еси Господи Боже наш, у Него же кротцые наследят землю, и нищии духом улучат некончаемое Царствие!
Свят еси Господи Боже наш, обещавый вечное помилование милующым, и безконечное радование плачущым!
Свят, Свят, Свят еси Господи Боже наш, помилуй ны, падшее создание Твое, имене ради святаго Твоего!

Кондак 12

Благодать Твою всесильную подаждь нам, Пресвятая Троице: приими исповедание грехов наших пред величеством славы Твоея, призри на воздыхания наша, низпосли нам духа умиления и щедрот, да, очищеннии душею и сердцем, сподобимся неосужденно звати к Тебе на земли, якоже взывают Ангели на небеси: Аллилуиа!

Икос 12

Поюще Твое всечеловеколюбное смотрение, славим Тя вси, Пребезначальная Троице, веруем во Единаго Бога Отца, Бога Сына и Бога Духа Святаго, иного, разве Тебе, Господа не вемы, к Тебе припадаем и Тебе молимся, вопиюще:
Свят, Свят, Свят еси Господи Боже нaш, буди нам во спасение, да не убоимся никоегоже зла, и в защищение живота нашего, да не устрашимся никоегоже врага!
Свят еси Господи Боже наш, грешныя кающыяся спасаяй, спаси убо и нас многогрешных!
Свят еси Господи Боже наш, умножаяй всем милость Твою, умножи ю и на нас, и помилуй ны, яко немощни есмы!
Свят еси Господи Боже наш, продолжи нам век к покаянию и не осуди нас на посечение с смоковницею безплодною!
Свят еси Господи Боже наш, избави ны искушений, от мира, плоти и диавола находящих, и укрепи в вере и любви к Тебе!
Свят еси Господи Боже наш, сподоби ны лицем к лицу узрети Тя, и внити в светлый чертог Твой на брак Агнчий!
Свят, Свят, Свят еси Господи Боже наш, помилуй ны, падшее создание Твое, имене ради Святаго Твоего!

Кондак 13

О Пресвятая, Животворящая, Неразделимая и Вседетельная Троице, Отче, Сыне и Душе Святый, Едине истинный Боже и Творче наш! Нынешнее наше приемши благодарение, низпосли нам благодать и силу от высоты Святаго Престола Твоего, да, поправше вся плотския похоти, во всяком благочестии и чистоте поживем до конца дней наших, выну восхваляюще Пресвятое имя Твое и зовуще: Аллилуиа!

Икос 1

Архангели и Ангели, Начала и Власти, Престоли и Господствия, предстояще самому Престолу Славы Твоея, не довлеют изрещи величия совершенств Твоих: многоочитии же Херувими и шесто-крилатии Серафими, закрывающе лица своя, точию с трепетом и любовию взывают друг ко другу: Свят, Свят, Свят Господь Саваоф! Нам убо, иже прах и пепел есмы, кольми паче удобее любити молчание: но, да не толиких щедрот, в создании и искуплении на нас излиянных, непамятливы явимся и неблагодарни, подражающе горнему славословию, с верою и любовию взываем:
Свят, Свят, Свят еси Господи Боже наш, неисповедимая совершенств Высоте и неизследимая таин Пучино!
Свят еси Господи Боже наш, везде сый и вся исполняяй, Единый и Тойжде вчера, днесь и во веки!
Свят еси Господи Боже наш, вся могий, нарицаяй не сущая яко сущая, низводяй даже до ада и паки позволяй!
Свят еси Господи Боже наш, испытуяй сердца и утробы человеческия, исчитаяй звезды и всем им имена нарицаяй!
Свят еси Господи Боже наш, Егоже вси путие истинны и все судьбы оправданы вкупе и вожделенны!
Свят еси Господи Боже наш, отдая грехи отцев на чада, милуяй же и награждаяй в роды родов!
Свят, Свят, Свят еси Господи Боже наш, помилуй ны, падшее создание Твое, имене ради Святаго Твоего!

Кондак 1

Предвечный Царю веков и Господи, всея твари видимыя и невидимыя Содетелю, Емуже, в Троице Святей славимому Богу, всяко колено покланяется небесных, земных и преисподних: темже и мы, яко крещеннии в Трисвятое имя Твое, аще и недостойнии, хвалебное сие дерзаем принести Тебе пение: Ты же, яко Творец, Промыслитель и Судия наш, вонми гласу раб Твоих, и не отстави милости Твоея от нас, да из глубины души выну зовем Ти: Свят, Свят, Свят еси Господи Боже наш, помилуй ны, падшее создание Твое, имене ради Святаго Твоего!

АКАФИСТ СВЯТОМУ ДУХУ

Кондак 1

Икос 1








Кондак 2

Видом огненных язык, во свете и дыхании бурном и радостотворном, сниде Дух Святый на Апостолы. Тем же пламенем Его объяты бывше, рыбари мир весь в Церковь Христову призваша. Беды на суше и на водах радостно терпяще, лютых смертей не убояшася. И во всю землю изыде вещание богокрасныя песни их: Аллилуиа!

Икос 2

Чаше дождеродная и огнеточивая, излившаяся на Апостолы в горнице Сионстей: Тебе поем, Тебе благословим, Тебе благодарим, Боже Душе Святый.
Прииди, Освятителю и Хранителю Церкви.
Прииди и даждь едино сердце и едину душу верным Твоим.
Прииди, и воспламени наше хладное и безплодное благочестие.
Прииди и разжени огустевающий над землею мрак безбожия и нечестия.
Прииди и веди всех на путь праведныя жизни.
Прииди и настави нас на всяку истину.
Прииди, Мудросте непостижимая и ими же веси судьбами спаси нас.
Прииди, Утешителю, Душе Святый, и вселися в ны!

Кондак 3

Тайна глубочайшая! Боже Душе непостижиме, со Отцем и Словом Создателю всех! Ты украсил еси горния чины Ангелов во храме неприступнаго света! Ты воззвал еси к бытию лики огненных светил с великолепием славы. Ты плоть и дух в чудное единство согласуя, сотворил еси род человеческий. Тем же всякое дыхание поет Тебе хвалу: Аллилуиа!

Икос 3

Альфа и Омега, Начало и Конец, Ты Душе вечный, необъятною силою парения над водами, и страшным кругообстоянием оживотворил еси всех и вся: от живоноснаго дыхания Твоего из безвидныя бездны возсияла есть неизреченная красота первозданного мира. Сего ради взываем Ти:
Прииди к нам, Премудрый Художниче мира.
Прииди, Великий и в малом цветке, и в небесной звезде.
Прииди, Многообразие неизреченное и Красото вечная.
Прииди и озари мрачный хаос души моея.
Прииди и яви нас новою тварию во Христе.
Прииди, Утешителю, Душе Святый, и вселися в ны!

Кондак 4

Непостижимый и Всеблагий Душе, освещения Источниче! Ты одеял еси Пречистую Деву Марию в ослепительный и неприступный блеск Твоего Божества, соделав Ю, Матерь Бога Слова, Царицу Ангелов, спасением людей. Силою премирною Ты осеняеши пророки и Апостолы. Ты возносиши их до третьего небесе. Ты уязвляеши их сердца красотою небесною, влагая в их речи пламенное стремление, влекущее людей к Богу. Ты обращаеши последних грешников, и они, полные горячаго восторга поют: Аллилуиа!

Икос 4

Святым Духом всяка душа живится, Его силою возстановятся к общению воскресения вся создания в последний час нынешняго века, и в первый будущаго. Тогда воздвигни нас, Утешителю Благий, из гробов наших не к осуждению, но к богосветлому блаженству со всеми святыми, близкими и сродными нам!
Прииди же и избави нас от смерти духовныя.
Прииди и пред кончиною нашею насыти нас Телом и Кровию Спаса Христа.
Прииди и даждь нам успение тихое с чистою совестию.
Прииди и сотвори светлым наше пробуждение от смертного сна.
Прииди и сподоби нас узрети с радостию утро вечности.
Прииди и сотвори ны сыны нетления.
Прииди и, яко солнце, просвети тогда безсмертная тела наша.
Прииди, Утешителю, Душе Святый, и вселися в ны!

Кондак 5

Услышав глас Твой: «Аще кто жаждет, да грядет ко Мне и да пиет», молим Тя, Сыне Божий, утоли нашу жажду духовныя жизни, даждь нам воду живую. Излей нам струю благодати от срасленнаго Ти Духа Святаго, да не возжаждем во веки, с умилением поюще: Аллилуиа!

Икос 5

Нетленный и Несотворенный, вечный и щедрый Душе, праведных Хранителю и грешных очищение. Свободи нас от всяких нечистых дел, да не погаснет в нас сияние благодатнаго света Твоего, вопиющих Ти:
Прииди, Всеблагий, и даждь нам умиление и источник слез!
Прииди и научи нас поклонятися Тебе духом и истиною.
Прииди, Истино высочайшая, и уясни сомнения скуднаго разума.
Прииди, Жизнь нестареемая, и приими нас с краткостию века земнаго.
Прииди, Свете Вечный, и разсеются призраки и страхи.
Прииди, вечно иная Сила, освежи изнемогших чад Твоих!
Прииди, Безконечная Радость, и забудутся невзгоды временныя.
Прииди, Утешителю, Душе Святый, и вселися в ны!

Кондак 6

Ликуй, дщерь света, святая мати Сион! Украшайся великая невесто, небеси подобная, светлоблистающая вселенская Церковь Христова! На Тебе почивает Дух Святый, немощная врачуя, оскудевающая восполняя, мертвыя оживляя и к вечной жизни приводя всех, достойно и праведно зовущих: Аллилуиа!

Икос 6

«В мире скорбни будете», — рече Господь. Где обрящем отраду, и кто утешит нас? Душе Утешителю, Ты утоли наша печали! Ходатайствуй о нас воздыханиями неизреченными и облегчи сердца молящихся Тебе:
Прииди, сладкая Прохлада труждающихся и обремененных.
Прииди, Собеседниче узников и Опора гонимых.
Прииди, ущедри изнуренных нищетою и гладом.
Прииди и уврачуй страсти наших душ и телес.
Прииди и посети всех жаждущих Твоего озарения.
Прииди и осмысли наша скорби надеждою вечныя радости.
Прииди, Утешителю, Душе Святый, и вселися в ны!

Кондак 7

«На Святаго Духа хулившему, не простится ни в сем веке, ни в будущем», — рече Господь. Слышавше сие страшное изречение, трепещем, да не осудимся с непослушными Тебе и богоборными. Не даждь уклонятися Душе Святый, сердцам нашим в словеса лукавствия. Обрати от расколов, ересей и безбожия всех заблудших, и всех с Церковью первенцев Твоих сподоби во веки веков воспевати: Аллилуиа!

Икос 7

Егда отступи Дух Святый от Саула, тогда страх и уныние постиже его, и тьма отчаяния низверже его в преисподнюю. Тако и аз в день уныния и ожесточения моего разумею, яко удален есмь от Твоего света. Но дай мне неослабно звати Тя, души моея Ограду, дондеже свет Твой озарит мя малодушнаго:
Прииди убо, и не отвержи мене за роптание и нетерпение мое.
Прииди и умиротвори лютую бурю смятения и раздражения.
Прииди и успокой озлобленных житейскими невзгодами.
Прииди и смягчи сердца в день ожесточения и гнева.
Прииди и сокруши козни смущения и устрашения духов тьмы.
Прииди и вдохни в ны дух сокрушен, да терпением спасем души наша.
Прииди, Утешителю, Душе Святый, и вселися в ны!

Кондак 8

Спаси ны, Отче Небесный! Мы убоги и немощны, и слепы, и наги духовно! Даруй нам злато Твое, огнем очищенное, покрый нас от срама одеждою белою, исцели помазанием Твоим очи наши. Благодать Животворящаго Твоего Духа да снидет в нечистые сосуды душ наших, и возродит нас поющих: Аллилуиа!

Икос 8

Яко Вавилонская башня разрушится счастие земное. Жалки все начинания человеческия. Благо мне, яко смирил мя еси, яко открыл еси мне в согрешениих и падениих моих всю слабость и ничтожество мое. Без Тебе не можем творити ничесоже, но благодатию Твоею уповаем спастися:
Прииди убо, единый мудрый Строителю жизни.
Прииди и уясни нам непостижимыя пути Твоя.
Прииди, яко молния, и освети конец нашего земнаго бытия.
Прииди и благослови всякое благое начинание наше.
Прииди и буди помощник в добрых делах.
Прииди и озари ум наш в час недоумений.
Прииди, даруя дух покаяния, да отвратятся тем грядущия на мир скорби.
Прииди, Утешителю, Душе Святый, и вселися в ны!

Кондак 9

Тако возлюби Бог, яко и Сына Своего Единороднаго дал есть, Иже от Духа Святаго и Марии Девы вочеловечився, на кресте простре зиждительныя Свои руце, Кровию же Своею весь мир от греха и смерти искупи! Темже вся тварь, свободы славы чад Божиих чая, Отцу возлюбившему, Сыну искупившему и Духу освящающему поет: Аллилуиа!

Икос 9

Дух Животворящий, яко голубь сошедший на Христа на Иордани и на мене опочил есть при купели крещения. Но помрачися действие доброты Его от тьмы грехопадений моих. Темже, яко путник заблудшийся в лесу нощию, ожидает зари, тако и аз жажду лучей Твоих, Блаже, да не погибну до конца:
Прииди убо к запечатленному страшным именем Твоим.
Прииди и облегчи совесть мучимую, нещадно палимую.
Прииди и обнови во мне омраченный Твой образ.
Прииди и разсей греховныя видения.
Прииди и научи сострадати чуждему горю.
Прииди и подвигни мя любити всякое создание Твое.
Прииди и воздаждь ми радость спасения Твоего.
Прииди, Утешителю, Душе Святый, и вселися в ны!

Кондак 10

Дух Святый возраждает в жизнь вечную, Дух Святый вдохновляет мучеников, освящает священников, венчает праведников, хлеб и вино совершает Телом и Кровию Божественными. О, глубино богатства и премудрости Божия! Даруй нам венец Твоих даров — всепрощающую вечную любовь, скорбящую за врагов, хотящую всем спастися, да озареннии ею, яко чада света, поем: Аллилуиа!

Икос 10

Кто ны отлучит от любве Божия: скорбь ли или теснота, или гонение, или глад, или нагота, или беда, или меч? Аще и всего лишимся на земли, имамы наследие неувядаемо на небеси. Но даруй нам, Господи, любити Тя не словом или языком, а истинным делом и подвигом всея жизни:
Прииди же, Душе Всесильный, и умножи нам всепобеждающую веру.
Прииди и даждь нам дерзновение молитвенное.
Прииди и согрей сердца наша, да не охладеет любовь наша в сердце за преумножение беззаконий.
Прииди и не даждь нам отпасть во дни гонений и осмеяния веры.
Прииди и сохрани нас от непосильных искушений и соблазнов.
Прииди и оживи сердца наша кроплением росы Твоея.
Прииди, уврачуй, освяти и возстави нас, Блаже, Твоею благодатию.
Прииди, Утешителю, Душе Святый, и вселися в ны!

Кондак 11

Тако глаголет Господь: «Излию от Духа Моего на всяку плоть, и прорекут сынове ваша и дщери ваша, и юноши ваша видения узрят, и старцы ваши сония увидят». Душе всежеланный, даждь токмо едину от крупиц с трапезы избранных сынов утешения Твоего и нам умильно зовущим: Аллилуиа!

Икос 11

Аще и на краткое мгновение, яко блистание молнии, Ты возсияеши в тайне души, но незабвенно есть светолитие откровения Твоего, от негоже страшным и боголепным изменением преображается бренное естество. Сподоби убо, Утешителю Благий, и нас еще в земнем житии чистым сердцем узрети Тя, вопиющих Ти:
Прииди, светоподательная Молния вечности.
Прииди и озари нас невечерним сиянием.
Прииди, Сокровище смиренномудрия и веселие кротких.
Прииди, Вода живая и прохлади нас среди зноя страстей.
Прииди, ибо вдали от Тебе нет радости и покоя.
Прииди, яко с Тобою всюду Небесное Царство.
Прииди и напечатлей в душе солнцевидный лик Твой.
Прииди, Утешителю, Душе Святый, и вселися в ны!

Кондак 12

Благодати реко неистощимая, Душе Святый, грехов разрешителю! Приими моления наша о всем мире, о верующих и неверующих, и о сынах противления: и всех приведи к вечному Царствию Святыя Троицы; да упразднится Тобою и последний враг — смерть, и мир, возрожденный очистительным огнем, воспоет новую песнь безсмертия: Аллилуиа!

Икос 12

Зрю духом град Божий — Иерусалим небесный, яко невеста украшенный, солнцевидный, торжествующий. Слышу ликования праведных на трапезе Господней, и гласы Ангелов и пресветлаго Господа посреде избранных Своих, и отбеже болезнь и печаль и воздыхание. Царю Небесный, Душе Святый, седмерицею даров Твоих сподоби и нас причастниками быти сия вечныя радости, в Бозе зовущих Ти сице:
Прииди, Блаже, и возбуди в нас жажду загробного бытия.
Прииди и затепли в душе чаяние жизни истиннаго века.
Прииди и открый нам радости грядущаго Царствия.
Прииди и даждь нам снегосветлую ризу чистоты.
Прииди и исполни нас блистанием Божества.
Прииди и возми нас на брак Агнчий.
Прииди и сподоби в вечной славе Твоей царствовати.
Прииди, Утешителю, Душе Святый, и вселися в ны!

Кондак 13

О, светоносная пучино спасающей любве, Душе Животворящий! Согрей дыханием наития Твоего оледеневший в беззакониих род человеческий, силою непостижимых судеб Твоих ускори погибель зла, и яви вечное торжество Божественныя правды. Да будет Бог всяческая и во всех: и всяко колено небесных и земных и преисподних да воспоет: Аллилуиа! Аллилуиа! Аллилуиа!

(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)

Икос 1

Ангели на небеси светлыми лики Духу Святому немолчно славу воспевают, яко Источнику жизни и Свету невещественному. С ними же и мы прославляем Тя, Душе непостижимый, за вся явныя и тайныя милости Твоя, и смиренно просим блаженнаго осенения Твоего:
Прииди, Свете истинный и Радосте духовная.
Прииди, росоносный Облаче и Красото неизреченная.
Прииди и приими, яко курение благовонное, хвалу нашу.
Прииди и даждь нам вкусити радость излияния Твоего.
Прииди и возвесели ны обилием даров Твоих.
Прииди вечное Солнце незаходимое, и обитель в нас сотвори.
Прииди, Утешителю, Душе Святый, и вселися в ны!

Кондак 1

Приидите, вернии, Духа Святаго прославим сошествие. Иже от Отеческих недр на Апостоли излиявся, яко водами, боговедением покры землю, и живоносныя благодати богоусыновления, и горния славы сподобляет чисте притекающих к Нему, освящает же и обожает зовущих: Прииди, Утешителю, Душе Святый, и вселися в ны!

МОЛИТВА СВЯТОМУ ДУХУ

Царю Небесный, Утешителю, Душе истины, иже везде сый и вся исполняяй, сокровище благих и жизни Подателю, прииди и вселися в ны, и очисти ны от всякия скверны, и спаси, Блаже, души наша

Перевод:

Царь Небесный, Утешитель Дух истины, везде находящийся и все наполняющий, источник всякаго блага и Податель жизни, приди и поселись в нас, и очисти нас от всякого греха и спаси, Благий, души наша.

Акафист Святому Духу ТЕКСТ АКАФИСТА, читаемого в этот день на службе

После Троицы начинается особый период – каждый день теперь будет праздноваться день какого-то новозаветного святого, что свидетельствует о том, что только после сошествия Святого Духа на земле стали появляться святые.

Духов день, день сошествия Святого Духа на апостолов, отмечается на 51-ый день после Пасхи и на следующий день после Святой Троицы.

Этот праздник был установлен Церковью «ради величия Пресвятаго и Животворящего Духа, яко един есть (от) Святыя и Живоначальныя Троицы», в противодействие еретическому учению, умаляющему Третье Лицо Троицы Святой Дух.

Святой Дух - в православном христианстве - третья божественная составляющая Святой Троицы. Именно сошествие Святого Духа на апостолов явило попечение всех Лиц Триединого Бога о мире: Бог Отец творит мир, Бог Сын искупает людей от рабства дьяволу, а Бог Дух Святой освящает мир через устроение Церкви.

Источником жизни и премудрости называют в Церкви Дух Святой. Посланный Богом-Отцом на апостолов, он и поныне сообщает благодать всем верующим через молитву, церковные таинства, благословение священников.

Его проявления в жизни человека - сердечная радость, душевный покой, высшие достижения творчества, которые принято называть одухотворенными или вдохновенными.

В евангельской традиции сошествие Святого Духа описывается как появление пламени, всполохи которого окружили каждого из апостолов, после чего они обрели «дар языков» – стали говорить на разных, не известных им ранее языках – и таким образом получили возможность проповедовать веру Христову по всему миру.

Праздник в честь Животворящей Троицы продолжается семь дней; всю неделю отменяются постные дни. А со следующего понедельника начинается Петровский пост который продлится до 12 июля - дня памяти первоверховных апостолов Петра и Павла.

В этот день церковь прославляет Святого Духа - "подателя жизни", поддерживающего Вселенную в ее существовании; в его лице Бог изливает благодать на чад своих. Этот праздник был установлен с целью утвердить божественную сущность Святого Духа и единство его с двумя другими ипостасями Святой Троицы - Богом-Отцом и Богом-Сыном. Незадолго до Своих крестных страданий, Иисус Христос, разговаривая со своими учениками, обещал им, что после Своего ухода Он пришлет им Утешителя. "Я умолю Отца, и даст вам другого Утешителя, да пребудет с вами вовек" (Ин. 14. 15).

На греческом языке слово "утешитель" означает того, кто помогает тебе, находясь рядом с тобой, бок о бок, это верный защитник в час беды. Так что же за Утешителя обещает прислать Господь? "Утешитель же, Дух Святый, Которого пошлет Отец во имя Мое, научит вас всему и напомнит вам все, что Я говорил вам" (Ин. 14.26) - объяснил Иисус.

Мы называем в ней Духа Святаго Царем Небесным, потому что Он, как истинный Бог, равный Богу Отцу и Богу Сыну, невидимо царствует над нами, владеет нами и всем миром.

Называем Его Духом истины, (так назвал Его Сам Спаситель), потому что Он, как Дух Святой, научает всех только одной истине, правде, только тому, что для нас полезно и служит к нашему спасению.

Он Бог, и Он везде находится и все Собою наполняет: иже, везде сый и вся исполняяй. Он, как управляющий всем миром, все видит и, где что нужно, дает. Он есть сокровище благих, то есть хранитель всех благодеяний, источник всего хорошего, что только нам нужно иметь.

Мы называем Духа Святаго жизни Подателем, потому что все в мире живет и движется Духом Святым, то есть все от Него получает жизнь, и особенно люди получают от Него духовную, святую и вечную жизнь за гробом, очищаясь чрез Него от своих грехов.

Если Дух Святый обладает такими дивными свойствами: везде находится, все наполняет Своею благодатию и всем дает жизнь, то мы и обращаемся к Нему с следующими просьбами: Приди и поселись в нас, то есть постоянно пребывай в нас, как в своем храме; очисти нас от всякой скверны, то есть греха, сделай нас святыми, достойными Твоего в нас пребывания, и спаси, Добрый, наши души от грехов и тех наказаний, которые бывают за грехи, и чрез это даруй нам Царство Небесное.

И праздник Пятидесятницы, с момента сошествия Святого Духа стал уже Днем рождения Церкви Христовой.

Еще в Ветхом Завете людям было дано откровение о Боге, как о единстве трех Лиц, трех Ипостасей. Это произошло, когда Господь явился Аврааму в единстве трех "мужей", трех Ангелов у "дубравы в Мамре" (Быт. 18. 1-14). Но только в Новом Завете людям были открыты эти Три Ипостаси Бога. Сошествие Святого Духа явило миру всю полноту Бога, все Три Лица Троицы.

Праздничная икона, которая в День Святого Духа выносится в центр храма, как раз и отображает событие сошествия Святого Духа на апостолов, сидящих в Сионской горнице.

По церковному Уставу, в течение пятидесяти дней после Пасхи, вплоть до Дня Сошествия Святого Духа, поклоны не кладутся.

Но уже вчера, на Великой Вечерне Троицы, которая служилась сразу после Божественной Литургии на Троицу, коленопреклоненно читались три умилительные молитвы Василия Великого, в которых верующие исповедуют грехи перед Отцом Небесным и, ради великой жертвы Сына Его, испрашивают помилования; просят Господа Иисуса Христа даровать нам Святого Духа в просвещение и укрепление душ наших: и, наконец, в третьей коленопреклоненной молитве молятся об усопших. Служба в честь Святого Духа начинается великой вечерней Троицына дня (Троица) и продолжается в Духов день.

И уже завтра, по окончании празднования праздника Святой Троицы и Духова дня, ту траву, которая находилась в храме и напитывалась молитвами, разбирается прихожанами и уносится в дома. эту траву они благоговейно употребляют, как лекарство. часто её зашивают в подушечки, загатавляя сбе на погребение.

По народным приметам только после Духова дня прекращаются заморозки; их не бывает до самой осени. "Не верь теплу до Духова дня!", "Придет Свят-Духов день - будет на дворе, как на печке", "Свят-Дух весь белый свет согреет!".

В православии празднуется на 51-й день после Пасхи, то есть на следующий день после Пятидесятницы (всегда в понедельник).

История установления

Сошествие Святого Духа на апостолов в день Пятидесятницы описано в Новом Завете в книге Деяний святых апостолов: в пятидесятый день после Воскресения Христова (десятый день после Вознесения) апостолы находились в Иерусалиме, когда

… внезапно сделался шум с неба, как бы от несущегося сильного ветра, и наполнил весь дом, где они находились. И явились им разделяющиеся языки, как бы огненные, и почили по одному на каждом из них. И исполнились все Духа Святаго, и начали говорить на иных языках, как Дух давал им провещевать

Деян. 2:1-18

Праздник установлен ради величия Пресвятаго и Животворящего Духа, яко един есть (от) Святыя и Живоначальныя Троицы, в противодействие антитринитарной ереси, отвергавшей божественную природу Святого Духа и единосущность Его с Богом Отцом и Сыном Божиим.

unknown , Public Domain

Богослужение

В богослужении праздник в честь Святого Духа начинается великой вечерней. Распространён обычай на приходах сразу после литургии в воскресенье служить девятый час и великую вечерню.

Сама вечерня начинается с пения молитвы Святому Духу: «Царю небесный», молитва «Царю небесный» уже в качестве стихиры поется ещё раз на «Го́споди воззва́х». Совершается вход с кадилом, а затем дьякон или священник произносит великий прокимен седьмого гласа: «Кто Бог ве́лий, я́ко Бог наш? - Ты еси́ Бог, творя́й чудеса́» (Пс. 76). Во время вечерни трижды молящиеся во главе со священником совершают коленопреклонение - встают на колени, а священник читает 7 молитв, составленные св. Василием Великим, (первый и второй раз коленопреклонения иерей читает по две молитвы, а третий раз - три молитвы) Эти молитвы о Церкви, о спасении всех молящихся и о упокоении душ всех усопших (в том числе и «во аде держимых »). Это первое коленопреклонение согласно Типикону, которые совершают молящиеся после Великого поста. Вечером в храмах совершается малое повечерие, на котором поется канон Святому Духу, написанный Феофаном. Краестрочие канона: «Ду́ха пою́ созда́вшаго всю тварь». Утреня на Духов день это повторение утрени Дня Святой Троицы, отличия в том, что в данном случае не поется полиелей и соответственно Уставу не читается Евангелие; канон поется на 14 (на Троицу на 16); катавасия это ирмосы только первого канона (на Троицу - обоих канонов); хвалительные стихиры на 4 (на Троицу на 6) и отпуст иной.

Тропарь, кондак и задостойник в Духов день.
На греческом На церковнославянском(транслитерация) На русском
Тропарь праздника, глас 8 (Ἦχος πλ. δ") Εὐλογητὸς εἶ, Χριστὲ ὁ Θεὸς ἡμῶν, ὁ πανσόφους τοὺς ἁλιεῖς ἀναδείξας, καταπέμψας αὐτοῖς τὸ Πνεῦμα τὸ ἅγιον, καὶ δι" αὐτῶν τὴν οἰκουμένην σαγηνεύσας, φιλάνθρωπε, δόξα σοι. Благослове́н еси́, Христе́ Бо́же наш, и́же прему́дры ловцы́ явле́й, ниспосла́в им Ду́ха Свята́го, и те́ми уловле́й вселе́нную: Человеколю́бче, сла́ва Тебе́ Благословен Ты, Христе Боже наш, явивший премудрыми рыбаков, ниспослав им Духа Святого и через них уловивший вселенную. Человеколюбец, слава Тебе!
Кондак праздника, глас 8 (Ἦχος πλ. δ") Ὅτε καταβὰς τὰς γλώσσας συνέχεε, διεμέριζεν ἔθνη ὁ Ὕψιστος· ὅτε τοῦ πυρὸς τὰς γλώσσας διένειμεν, εἰς ἑνότητα πάντας ἐκάλεσε, καὶ συμφώνως δοξάζομεν τὸ πανάγιον Πνεῦμα. Егда́ снизше́д язы́ки слия́, разделя́ше язы́ки Вы́шний, егда́ же о́гненныя язы́ки раздая́ше, в соедине́ние вся призва́, и согла́сно сла́вим Всесвята́го Ду́ха. Когда сошел Всевышний и языки смешал, Он этим разделял народы; когда же огненные языки раздал, Он к единению всех призвал, и мы согласно славим Всесвятого Духа.
Задостойник праздника, глас 4 (Ἦχος δ") «Χαίροις Ἄνασσα, μητροπάρθενον κλέος. Ἄπαν γὰρ εὐδίνητον εὔλαλον στόμα. Ῥητρεῦον, οὐ σθένει σε μέλπειν ἀξίως. Ἰλιγγιᾷ δὲ νοῦς ἅπας σου τὸν τόκον Νοεῖν ὅθεν σε συμφώνως δοξάζομεν» Ра́дуйся, Цари́це, матероде́вственная сла́во, вся́ка бо удобообраща́тельная благоглаго́ливая уста́ вити́йствовати не мо́гут, Тебе́ пе́ти досто́йно, изумева́ет же ум всяк Твое́ Рождество́ разуме́ти. Те́мже Тя согла́сно сла́вим. Радуйся, Царица, матерям и девам слава! Ибо никакие подвижные красноречивые уста, ораторствуя, не могут Тебя воспевать достойно; изнемогает и всякий ум, стремясь постигнуть рождение от Тебя Христа; потому мы Тебя согласно славим.

День Святой Троицы для нас, прежде всего, - день дарование Святого Духа, день узнавания Святого Духа. В этом дне для нас открывается та бесконечная Божественная любовь к человеку, Его снисхождение.

Мы говорим о том, что умаление Божества свершилось в лице Сына Божьего, когда бесконечный, непознаваемый, бессмертный, Всемогущий, Вездесущий Бог стал Человеком на земле. Не просто Человеком, а беззащитным маленьким Существом, которое принимает на себя весь удар зла, весь удар смерти и греха. И побеждает его своей смертью.

Мы говорим об умалении. Но мы может также говорить о том, как смиряется перед человеком вся Святая Троица. Как смиряется Бог Отец, отдавая своего Сына в жертву человечеству. В этом смысле мы вспоминаем Авраама, праотца нашего, который идет на гору Мориа и ведет с собой Исаака на заклание. Потому что как раз это есть образ, который потом нам был показан, когда Бог Отец отдал своего Сына. Это умаление Отеческое. Это умаление Сыновнее.

Здесь мы видим, как Дух Святой умаляет себя. Он сходит вниз. Ведь на самом деле это же для нас, для людей, к сожалению, для падших существ, свойственно все время падать, все время тянуться к земле. Все время вперять свой взор вниз, жить земным.

Но ради того, чтобы мы стремились вверх, Дух Святой сходит вниз. Дух Святой подчиняет себя законам этого мира, законам тяготения, законам падшести. По которым все, что не бросишь вверх, обязательно упадет вниз. Все земное стремится вниз, но никак не вверх. Кроме огня, который все время стремится вверх.

И Дух Святой снисходит, умаляется до нас, чтобы мы Его познали личностно. Умаляется, чтобы мы Его приняли, с ним соединились. Чтобы с Ним сочетались, Им напитались, наполнились, зажглись, как зажглись апостолы этими языками пламени в день Сошествия Святого духа, в день Пятидесятницы. Чтобы и мы этим огнем устремлялись вверх, чтобы Он нас возводил к Своему Отцу Небесному и к воплощенному Сыну Божию.

«Да будут они едины, - говорит Христос, - как Мы едины». Чтобы это единство Святой Троицы в Духе Святом даровалось человечеству как Церкви. Поэтому это день для нас – всегда тот же самый, всегда очень новый. Всегда соответствующий дню святой Пятидесятницы, которая совершилась 2000 лет назад. И тому актуальному нашему существованию, нашему сегодня. Потому что Христос вчера, днесь и вовеки един. Так же, как и Церковь.

«Скучает душа моя о живом Господе, и рвется дух мой к Нему, как Отцу Небесному и родному. Сроднил нас Господь Духом Святым. Мил сердцу Господь, — наша радость и веселие, и крепкое упование. Благий Господи, взыщи милостиво создание Свое и покажи Себя людям Духом Святым, как Ты показываешь Себя рабам Твоим. Обрадуй, Господи, пришествием Духа Твоего Святого всякую скорбящую душу. Дай, Господи, чтобы все люди, молящиеся Тебе, познали Духа Святого. А кто познал сладость Духа Святаго, тот знает, что она ни с чем несравнима и не может уже ничем плениться на земле, но пленен только любовью Господа, и покоен он в Боге, и радуется, и плачет о людях, что не все познали Господа, и жалеет их.» — Прп. Силуан Афонский

День Святого Духа, Духов День, Понедельник Святаго Духа

Это христианский праздник, который отмечается на следующий день после Дня Святой Троицы . Дата праздника является переходящей и всегда понедельник.

Этот праздник был установлен Церковью «ради величия Пресвятаго и Животворящего Духа, яко един есть (от) Святыя и Живоначальныя Троицы», в противодействие учению еретиков, отвергавших Божество Святого Духа и единосущность Его с Богом Отцом и Сыном Божиим.

Святой Дух – Третье Лицо (Ипостась) Святой Троицы, истинный Бог, единосущный и равнославный Отцу и Сыну. Как и все Лица (Ипостаси) Святой Троицы, Святой Дух обладает свойствами присущими только Богу. Как и все Лица Святой Троицы, Святой Дух равночестен в Своем Божественном достоинстве Отцу и Сыну. Как и все Лица Святой Троицы Святой Дух единосущен Им, обладает единой Божественной сущностью (природой) с Отцом и Сыном.

Как и всем Лицам Святой Троицы, Святому Духу воздается единое и нераздельное поклонение, то есть поклоняясь Святому Духу, христиане поклоняются вместе с Ним Отцу и Сыну, постоянно имея в виду Их общее Божество, единую Божественную сущность. От Двух Других Лиц Святой Троицы Святого Духа отличает личное (ипостасное) свойство, которое заключается в том, что Он предвечно исходит от Отца.

Исхождение Святого Духа не имеет ни начала ни конца, оно вполне вневременно, поскольку вне времени существует Сам Бог. В силу Своего Божественного вездеприсутствия Святой Дух может пребывать и в уверовавшем во Христа человеке, сообщая ему доселе неведомое познание Бога, приобщая его к полноте всеблаженой Божественной жизни. Божественные действия в человеке часто именуются благодатью Святого Духа, поскольку Святой Дух непостижимо вселяется в человека, обитает и пребывает в нем.

Вместе с тем, благодатные Божественные действия общи всем Лицам Святой Троицы и пребывание Святого Духа в человеке означает и сопребывание с Ним Отца и Сына – Божественного Ума и Божественного Слова, то есть всей Святой Троицы – «Ума, Слова и Духа – единой соприродности и божественности».

Святой Григорий Богослов


Проповедь митрополита Антония Сурожского

Во имя Отца и Сына и Святого Духа.

Сегодня мы празднуем день Святого Духа . Что мы знаем о Нем? Вчера, в праздник Троицы, мы слышали дивные слова молитв, но если подумать об Имени, которое Ему дает Евангелие, которое переводится как «Утешитель», в других переводах — «Параклит», Ходатай, Заступник, то — Кто Он?

Поистине, Он — Утешитель, восполняющий нашу разлуку со Христом, утешающий нас, как сирот, тоскующих о том, чтобы нам быть со Христом, нашим Богом, нашим Спасителем, что пока мы во плоти (это слова апостола Павла), мы отделены от Него.

Но для того, чтобы Он был нашей Поддержкой, нашим Утешителем, прежде всего мы должны осознавать, что мы действительно разлучены, отделены. И вот это первый вопрос, который мы должны ставить перед собой: сознаем ли мы это? Или мы живем в иллюзии, будто мы в Боге, и Бог в нас, и ничего больше не нужно? А нужно так много больше, чем мы воображаем.

Святой Дух тоже — Тот, Который, как Помощник, Крепость, дает нам силу жить, несмотря на разлуку, стоять неколебимо, быть исполнителями воли Божией, делателями заповедей Божиих. Он — Тот, Который дает душе крепость, решимость, силу, — я бы сказал: власть исполнить это. Но опять-таки, только если мы повернемся к Нему и скажем: Приди! Вселися в нас! Очисти нас! Будь не только нашим Утешителем, но нашей Крепостью и Силой!

И, наконец, Он подает нам уже теперь радость познания того, как мы близки, несмотря на то, что бесконечным представляется расстояние между Богом и нами. Он — Тот, Который из наших глубин ходатайствует в нас к Богу воздыханиями неизглаголанными. Он — Тот, Кто, потому что мы — Христовы, Его братья, Его сестры по человечеству (и это собственные слова Христа), дает нам познать, что мы — дети Отца. Какая радость, какое диво, какое достоинство этого, но и какая ответственность!

И если подумать о нашем мире, который так чужд, оторван от Бога, то для него Дух Святой — уже начало вечной жизни. Его присутствие в мире — событие решающее: Он бьет, ударяет, как море о скалы, и разбивает, сломляет сопротивление. Он — радость вечности, стучащаяся к нам в дверь, Он врывается в нашу жизнь, напоминает нам о Боге, о Христе, нашем Спасителе, о нашем величии и достоинстве перед Богом и о том, что все возможно в укрепляющей нас силе Христовой.

Будем поэтому со всей ответственностью и благодарностью праздновать этот день. И пусть Дух Божий, пришедший огненными языками на Апостолов, придет и на нас, либо поистине как огонь, от которого мы возгоримся и будем пламенеть, как купина неопалимая, или как «глас хлада тонка», веяние тихого ветерка, которое пророк слышал в пустыне, где Бог был в Его тихом смирении, Его самоотдаче нам, Его любви к нам. Аминь.

СВЯТОЙ ПЯТИДЕСЯТНИЦЕ
Тропарь, глас 8

Благословен еси, Христе Боже наш, / Иже премудры ловцы явлей, / низпослав им Духа Святаго, / и теми уловлей вселенную, / Человеколюбче слава Тебе.

Кондак, глас 8

Егда снизшед языки слия, / разделяше языки Вышний, / егда же огненныя языки раздаяше, / в соединение вся призва, / и согласно славим Всесвятаго Духа.

Величание

Величаем Тя, / Живодавче Христе, / и чтим Всесвятаго Духа Твоего, / Егоже от Отца послал еси / Божественным учеником Твоим.

Задостойник, глас 4

Апостоли, сошествие Утешителя зряще, удивишася, /
како в виде огненных язык явися Дух Святый.

Радуйся, Царице, / матеродевственная славо, / всяка бо удобообращательная / благоглаголивая уста витийствовати не могут, / Тебе пети достойно, / изумевает же ум всяк Твое рождество разумети. / Темже Тя согласно славим.

В пятидесятый день после Пасхи совершается праздник в воспоминание сошествия Святого Духа на учеников Христовых. Состоит он из двух дней, первый из которых посвящен прославлению Пресвятой Троицы и памяти сошествия Святого Духа на апостолов и потому называется Троицыным днем (Святая Троица), а второй день - в честь Всесвятого Животворящего Духа и называется Духовым днем (днем Святого Духа).

В Троицын день, тотчас после литургии, совершается вечерня, на которой читаются с коленопреклонением молитвы о том, чтобы Господь ниспослал нам благодать Святого Духа и помянул всех усопших отцов и братий наших.

Тропарь праздника, глас 8-й

Благословен еси, Христе Боже наш, Иже премудры ловцы явлей, низпослав им Духа Святаго, и теми уловлей вселенную, Человеколюбче, слава Тебе.

Перевод: Благословен Ты, Христе Боже наш, соделавший премудрыми рыбарей, ниспослав на них Духа Святого, и чрез них уловивший вселенную. Человеколюбец, слава Тебе.

Кондак, глас 8-й

Егда снизшед языки слия, разделяше языки Вышний, егда же огненныя языки раздаяше, в соединение вся призва; и согласно славим Всесвятаго Духа.

Перевод: Когда Вышний сошедши смешал языки, то Он тем разделил народы; а когда подал огненные языки, Он призвал всех к единству (веры), и вот мы все единодушно прославляем Всесвятого Духа.

Величание

Величаем Тя, Живодавче Христе, и чтим Всесвятаго Духа Твоего, Егоже от Отца послал еси Божественным учеником Твоим.

Ирмосы канона

1. Понтом покры фараона с колесницами Сокрушаяй брани мышцею высокою: поим Ему, яко прославися.

Перевод: В море потопил фараона с его колесницами Сокрушающий воинства Своею высокою рукою. Запоем Ему, ибо Он прославился.

3. С высоты силою, учеником, Христе, дондеже облецетеся, рекл еси, седите во Иерусалиме: Аз же, яко Мене, Утешителя иного, Духа Моего же и Отча послю, в Немже утвердитеся.

Перевод: Оставайтесь в Иерусалиме, пока облечетесь силою свыше, - сказал Ты, Христе, ученикам, - Я же пошлю иного, подобного Мне, Утешителя, Духа Моего и Отчего, Которым вы утвердитесь (Лк. 24, 49; Ин. 14, 16).

4. Смотряяй пророк в последняя Твое, Христе, пришествие, вопияше: Твою услышах, Господи, силу, яко вся спасти помазанныя Твоя пришел еси.

Перевод: Предвидя пришествие Твое в последние (времена), Христе, пророк взывал: Услышал я о силе Твоей, Господи, что Ты пришел спасти всех помазанников Твоих.

5. Страха ради Твоего зачатый, Господи, во чреве пророков и рожденный на земли, Дух спасения апостольская сердца созидает чиста, и в верных правый обновляется: свет бо и мир зане Твоя повеления.

Перевод: Дух спасения, воспринятый в страхе пред Тобою, Господи, пророками и проявленный земле в их писаниях, соделывает чистыми сердца апостольские и как Правый сообщается верным: ибо свет и мир - повеления Твои.

6. Плавающаго в молве житейских попечений, с кораблем потопляема грехи и душетленному зверю риметаема, яко Иона, Христе, вопию Ти: из смертоносныя глубины возведи мя.

Перевод: Как Иона, я взываю к Тебе, Христе: спаси из смертоносной бездны меня, плавающего среди бурных волн житейских забот, потопляемого сопутствующими мне грехами и бросаемого губящему душу зверю.

7. В пещь огненную ввержени, преподобнии отроцы огнь в росу преложиша, воспеванием сице вопиюще: благословен еси, Господи, Боже отец наших.

Задостойник

Радуйся, Царице, Матеродевственная славо, всяка бо удобообращательная благоглаголивая уста витийствовати не могут, Тебе пети достойно, изумевает же ум всяк Твое рождество разумети. Темже Тя согласно славим.

Перевод: Радуйся, Царица, Преславная Матерь-Дева! Ибо никакой удободвижный, красноречивый язык не может своим витийством воспеть Тебя по достоинству, и никакой ум не в состоянии уразуметь Твое рождение. Посему мы единогласно Тебя славим.